Blog,  Yoga & Mindfulness

De beste yogahoudingen voor de lente

De meteorologische lente is net van start gegaan: 21 maart. De lente is misschien wel een van mijn meest favoriete seizoenen. Die zachte lucht, een mooie zon en alles komt weer tot leven buiten. Ik merk het ook aan mijn lichaam. Ik krijg weer zin om dingen te doen. En dit seizoen vraagt ook om andere houdingen voor je lichaam. Je hebt in de winter wat zwaarder verteerbaar voedsel gegeten bijvoorbeeld en daar moet je lichaam weer van af. Het is tijd om je spijsverteringsvuur op te gaan stoken voor de zomer. Je agni kan wel een boost gebruiken. Daarom beschrijf ik in dit artikel 3 yoga houdingen, of ook wel asana’s genoemd, die je daar bij kunnen helpen. Mocht je wat meer tijd en begeleiding willen hebben, bekijk dan deze yogavideo waarin ik je meeneem in een immuunboosting work out.

Allereerst is het goed om even kort te mediteren. Het gaat er niet om dat je helemaal geen gedachten hebt. Dat is namelijk bijna niet mogelijk. Ons brein is namelijk continu aan het werk, maar bij meditatie gaat het er om dat je je niet laat meeslepen in je gedachten. Je leert naar je gedachten te kijken zonder er iets mee te doen. Het brengt je weer dichter bij jezelf en bij wat jij wilt. Daarnaast is het altijd goed om je lichaam op te warmen met een aantal zonnegroeten. Je brengt je spijsvertering op gang en komt weer bewust in contact met je lichaam en ademhaling. Weet je nog niet hoe je de zonnegroet uitvoert? In deze video leg ik je uit hoe je hem uitvoert.

Als je eenmaal een beetje warm bent geworden en tot rust bent gekomen zijn de volgende drie houdingen super voor jouw innerlijke voorjaarsschoonmaak:

Spinal Twist
Gedraaide houdingen zorgen voor het afvoeren van afvalstoffen. Als je gedraaide houdingen uitgevoerd hebt, is het ook erg belangrijk dat je daarna goed blijft drinken.
1. Kom recht op zitten met je benen gestrekt.
2. Buig je rechterbeen en plaats je rechtervoet aan de buitenkant van je linkerknie. Als het lukt buig je ook linkerknie en komt je linkervoet naast je rechterbil te liggen.
3. Plaats je linkerhand achter je rug zodat je rechtop blijft zitten. Breng je rechterarm voor je rechterknie langs en kijk over je linkerschouder naar achteren.
4. Voel dat je ademt door een gedraaid lichaam. Na 5 ademhalingen kom je op een inademing weer uit de houding en herhaal je hetzelfde aan de andere kant.

Halve duifhouding
Deze houding vraagt om flexibiliteit en kracht. Dit heb je nodig om de lente energiek in te kunnen gaan. Daarnaast is het een goede heupopener. In het gebied van de heupen kunnen veel emoties vast gaat zitten en het is belangrijk dat dit goed blijft stromen.

  1. Vanuit de downward dog strek je je rechterbeen de lucht in. Op een uitademing breng je je knie naar je borst. Je draait je knie wat naar buiten. Je probeert je onderbeen parallel aan de boven kant van je mat op de mat neer te leggen.
  2. Je strekt je linkerbeen uit naar achteren.
  3. Je plaats je handen ter hoogte van je knie op de mat. En je strekt je bovenlichaam omhoog. Je houdt je schouders ontspannen. Houdt dit 8 ademhalingen aan.
  4. Je komt weer uit de houding door naar de downward dog te gaan en je herhaalt dit aan de linkerkant.

Godin
Een houding waarin je je ook echt een sterke godin kunt voelen. Je staat stevig en krachtig op je mat. Je traint hiermee je heupen, hamstrings, buikspieren en je doorzettingsvermogen. Let bij deze grens op je eigen grens. Het is goed om door te zetten, maar als het voor jou niet lukt om je handen de lucht in te strekken dan is dat oké. Luister naar je lichaam.

  1. Start rechtop staand met beide voeten tegen elkaar. Breng je handen voor je borst.
  2. Stap je benen wijd uit elkaar als een sumo-worstelaar.
  3. Buig je knieën, kantel je bekken naar voren en zak naar beneden in een soort squat. Houd je knieen boven je enkels, zodat er een hoek van 90 graden ontstaat.
  4. Voel hoe je krachtig en gefocust staat. Heb je dit onder controle? Breng dan beide armen de lucht in. Houd je schouders laag. Blijf een aantal ademhalingen in deze houding.
  5. Breng je handen weer voor je borst. Adem in, strek je benen zodat je weer in een spreidstand staat. Adem uit, stap beide benen weer naast elkaar.

Nou hups aan de slag! Spring has sprung 😀

Op mijn YouTube kanaal vind je nog meer yoga work outs voor thuis! Vooral in deze tijd dat we niet buitenhuis mogen komen i.v.m. het coronavirus is dit misschien voor jou de oplossing.

Heb je nog tips voor andere video’s of blogs? Laat het mij weten!

Namaste,

liefs Maaike

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *