Mijn all time favorite recept: rode bieten salade! Dit recept is binnen 20 minuten klaar en je hebt er slechts 5 ingrediënten voor nodig.

Bieten zijn erg voedzaam. Het is dan ook niet gek dat ze populair zijn onder sporters. Ze bevatten namelijk veel nitraat. Nitraat zorgt ervoor dat je je zuurstofverbruik verlaagt tijdens een intensieve inspanning. Daardoor houd je je hartslag laag en kun je langer presteren. Je uithoudingsvermogen wordt als het ware vergroot.

Je kunt ze rauw, gekookt, warm en koud eten. Tegenwoordig liggen ze ook voorgekookt en geschild bij de supermarkt. Ik vind dat ideaal! Er zijn vele recepten mee te maken, maar dit is wel echt mijn favoriet. Beginnen maar!

Wat heb je nodig?

Voor 2 personen:

  • 100 gram quinoa (ongekookt)
  • 500 gram gekookte rode bieten
  • 4 plakjes zachte geitenkaas
  • 20 gram walnoten
  • een handje rucola
  • Optioneel: peper, zout en balsamicocrème

Kook de quinoa volgens de verpakking. Snijd ondertussen de rode bieten in blokjes. Als de quinoa klaar is, spoel je het af met water en meng je het met de rode bieten.

Verdeel dit mengsel over 2 borden. Hak de walnoten grof en verkruimel de geitenkaas. Strooi dit over de borden. Maak het af met de rucola. Breng het eventueel nog op smaak met peper, zout en balsamicocrème.

Eetsmakelijk!