Een goede start van de dag is voor mij ontzettend belangrijk. Daarom heb ik voor mijzelf een ochtendroutine opgesteld, waarmee ik rustig maar toch energiek wakker word. In dit blog vertel ik je hoe mijn ochtendroutine er uit ziet.

Wakker worden

Mijn wekker gaat vaak tussen 5.40 en 6.20 uur. Ik heb namelijk het liefst 1,5 tot 2 uur de tijd om mijn ochtendroutine uit te voeren.

Maar in ieder geval, zodra mijn wekker gaat sta ik meteen op. Ik snooze nooit. Letterlijk nooit. Ik kan dat niet en bovendien word ik alleen maar suf als ik langer blijf liggen. Soms word ik wakker in een droom of met een negatieve gedachte. Zodra ik voel dat ik negatieve gedachten heb denk ik: ‘Het is tijd voor een nieuwe dag, laten we er het beste van maken’. Dus hups ik spring uit bed en als ik de laatste ben die het bed verlaat, dan maak ik ook meteen mijn bed op. Ik trek mijn sportkleren aan en ren naar de badkamer.

Ik drink standaard twee glazen lauwwarm water. Dit omdat je ’s nachts veel vocht verliest waarvoor je je vochtreserves weer moet aanvullen. Je kunt ook beter geen koud water drinken, want dat zorgt ervoor dat het kacheltje in je maag wordt geblust. Oftewel, je spijsvertering komt minder goed op gang en daar kun je de hele dag last van hebben. Vervolgens was ik mijn gezicht, plop ik mijn lenzen in en doe ik een toiletbezoek.

Bewegen

Om mijn lichaam echt wakker te maken kom ik in beweging. Ik plan voor mijzelf op welke dagen ik ga hardlopen en op de andere dagen doe ik yoga of ga ik wandelen. Ook dit draagt bij aan het stimuleren van je spijsvertering. Daarnaast kom je echt uit je slaap en heb je je sportmomentje weer gehad. WIN-WIN!

Ik kies ervoor om 30-45 minuten te bewegen in de ochtend, maar dit is ook juist een moment waarop je tijd kunt besparen. Soms heb ik echt geen tijd en dan doe ik een paar zonnegroeten. Maar elke vorm van beweging telt, ook al is het maar 5 minuten. Maar ik vind het het dubbel en dwars waard!

Bewegen staat voor mij ook gelijk aan contact maken met mijn lichaam. Ik zorg dan ook vaak dat ik nog 5 of 10 minuten overhoud voor een meditatie. Tijdens de meditatie zet ik een intentie voor die dag. Dat geeft mij kracht en focus.

Douchen

Na mijn beweegmoment stap ik onder de douche. Als ik ga wandelen, doe ik het ook wel eens andersom. Maar goed, na het sporten moet sowieso gedoucht worden. Dus dat doe ik dan ook graag, maar wel quick: maximaal 10 minuten. Meestal ben ik na 4 minuten al klaar. Ik was mijn haar maar 2 keer per week en dat scheelt een hoop tijd.

Vervolgens ga ik mijn opmaken en aankleden. Ready for breakfast!

Ontbijt

Ik ontbijt graag als een koning. Mijn trek is groot in de ochtend. Ik heb vaak een half uur nodig om mijn ontbijt te maken en op te eten. Maar een goeie bak havermout, daar kan ik echt van genieten!

Als ik aan het werk moet, dan ben ik niet zo goed in variëren. Dus het blijft toch vaak bij een havermoutje, maar iedere dag met een andere topping. Havermout is niet voor niets mijn lievelingsontbijt. Klik hier voor mijn lievelingsrecept.

Ready to start the day!

Mijn ochtendroutine helpt mij echt om goed aan de dag te beginnen. Ik begin de dag graag positief en dat doe ik door lief te zijn voor mijzelf. Ik geniet hier enorm van en ik vind het heerlijk dat half Nederland nog op één oor ligt, terwijl ik met mijn ochtendroutine bezig ben.

Ik hoop dat je wat inspiratie uit mijn ochtendroutine weet te halen. Als je nou echt geen ochtendmens bent, of nog wat tips voor de ochtend kunt gebruiken, dan raad ik je het boek van deargoodmorning aan!