Je hoort vaak mensen zeggen: ‘Dat eet ik niet, want daar zitten te veel calorieën in.’ of ‘Dat is ongezond, want daar zitten veel calorieën in.’ Maar is dat wel zo? En waarom zijn we daar zo obsessief mee bezig? In dit blog vertel ik waarom ik geen calorieën tel.

Vroeger

Vanaf 2014 heb ik een aantal jaar obsessief mijn eten afgewogen en bijgehouden in een app. Ik moest afvallen, slank zijn en daarom vooral niet te veel eten. Mijn moeder en vriend werden gek van de weegschaal. Wellicht mijn vader ook, maar hem heb ik er nooit over gehoord. Tevens werd het er tijdens feestjes voor mij niet makkelijker op. Want ja, nam ik nu wel of niet taart. Stel je voor dat ik daar ook nog een wijntje bij nam en ook nog wat chips. Bovendien mocht ik niet zoveel calorieën eten op een dag van mijn zelf. Dus ik had een dag van te voren al precies berekend wat ik kon eten. Kortom, spontaniteit zat er niet echt in.

Maar hoe kon ik mijzelf die genietmomentjes nou ontzeggen en was dit wel de juiste reden om de taart niet te eten? Daarnaast sportte ik ook heel veel, dus hoe kon ik nou gister al weten hoeveel eten de volgende dag voldoende was. Ik wilde gezond leven, maar dit was alles behalve gezond.

Ik hongerde mijn lichaam uit en mentaal draaide ik door. Het was niet zo dat ik helemaal niet at. Juist wel, maar niet voldoende calorieën. Als ik dan op een feestje 1 ongezond ding had gegeten was ik niet meer te stoppen. Alle bakjes moesten leeg. Zelfs daar kon ik niet van genieten. De balans en mijn menstruatie waren inmiddels ver te zoeken.

Dit moest anders.

Nu

Ik denk dat ik eind 2017 besloot te stoppen met calorieën tellen. Ik had een stressvol jaar gehad met mijn scriptie en die obsessie kon ik er niet meer bij hebben. Mijn lichaam kreeg verschillende blessures tijdens het sporten, dus dat ging ook niet goed. Achteraf gezien waren er meerdere signalen die mijn lichaam mij gaf.

Ik mocht mijn eten nog wel blijven wegen, want ik vind het zonde om eten weg te gooien als het te veel is. Maar ik besloot meer te gaan eten. Ik had nu lang genoeg in calorie tekort geleefd. Dit voelde heel onwennig, maar tegelijkertijd ook zo goed.

Ik at doorgaans nog steeds gezond en had soms nog wel moeite met taartjes en ijsjes. Ik at ze wel, maar ik voelde mij daarna schuldig. Ik maakte met mijzelf de afspraak dat ik op het moment zelf zou bepalen of het er lekker genoeg uit zag. Als het er lekker uit zag bedacht ik of ik er echt zin in had. Als dat ook het geval was, dan besloot ik het te eten en er echt van te genieten. Dit werkt voor mij nog steeds heel goed.

Geen calorieën tellen begon voor mij enorm goed te wennen. Ik kreeg weer plezier in koken en voelde mij stukken beter. Mijn darmflora was door het eten van de vele eiwitten enorm verstoord, maar ook dit werd iets beter.

In 2018 ging ik naar Indonesië waar ik 2,5 weken bij een gastgezin verbleef. Zij aten grotendeels vegetarisch en hier ging ik in mee. Ik bleef daarna nog 3 weken in Indonesië en ook hier at ik vrijwel volledig vegetarisch. Bij thuiskomst in Nederland moest ik niet denken aan vlees. En geleidelijk aan stopte dit ook.

Ik ging meer plantaardig eten en kreeg meer energie. Ik voelde me nu echt gezond worden en mijn lichaam knapte er enorm van op. Sinds 2020 ben ik weer blessurevrij en pakte ik hardlopen weer op. De combinatie van hardlopen en plantaardig eten zorgde voor een enorme energieboost. Maar ik besefte mij ook, dat ik meer moest blijven eten als ik verder wilde blijven lopen. Ik ben dus in de loop van de jaren intuïtief gaan eten. Mijn bloedsuikerspiegel is enorm stabiel en daardoor kan ik vaak goed aanvoelen of ik echt trek heb of dat het gewoon verveling is. Ik eet nu gewoon voldoende en als ik trek heb, dan ben ik niet meer bang om te eten.

Ik laat mij totaal niet meer afleiden door calorieën. Want avocado’s bevatten bijvoorbeeld veel calorieën, maar zijn ook erg gezond voor je. Natuurlijk moet je ze met mate eten, maar ze zijn veel voedzamer voor je lichaam dan een stuk taart wat hetzelfde aantal calorieën zou bevatten.

Ik ben dus anders gaan denken over voeding. Ik wil dat het voedzaam is en mij energie geeft. Ik wil me er sterk en fit door voelen in plaats van slap en futloos. Je lichaam is een krachtige machine als je er op de juiste manier mee om gaat.

Door mijzelf niet meer te beperken in gedachten over voeding, maak ik bewustere keuzes. Het heeft mij zoveel rust gegeven en ik kijk niet meer uit naar het volgende eetmoment omdat ik nog steeds trek heb. Als ik trek heb, eet ik gewoon een boterham met pindakaas. Gewoon omdat het lekker is.