Bij beweging denken velen van ons aan sporten. Maar je hoeft je helemaal niet in het zweet te werken om aan voldoende beweging te komen. Je kunt kleine aanpassingen doen, waardoor je toch een net iets actievere levensstijl gaat creëren. In dit artikel geef ik je tips hoe je hier mee om kunt gaan.

Het is wetenschappelijk bewezen dat voor een volwassen persoon het beter is voor zijn/haar gezondheid om per week 2,5 uur matig intensief te bewegen en 2x per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Dit geldt dus niet per dag, maar kun je prima uitsmeren over een week. Wat neer komt op zo’n 20 minuten per dag matig intensief bewegen. Denk daarbij aan stevig wandelen of fietsen. Maar meer is natuurlijk beter, het hoeft alleen geen obsessie te worden.

Denk je dat je geen 20 minuten de tijd hebt per dag om te bewegen? Bekijk dan eens de schermtijd van je telefoon. Kun je hier geen 20 minuten op minderen ten behoeve van je eigen gezondheid?

Tips

  1. Wees je bewust van het feit hoe belangrijk beweging voor andere lichaamsprocessen is. Denk bijvoorbeeld aan het remmen van stress door je hersenen door te bewegen. Door je hier eens in te verdiepen kun je je intrinsieke motivatie vergroten en dat maakt het een stuk makkelijker.
  2. Plan dagelijks een beweegmoment in. Misschien ben jij wel een ochtendmens en zet je je wekker ’s ochtends wat eerder om te wandelen of zorg voor een wandeling tijdens je lunch.
  3. Ga je liever wat actiever aan de slag, maar je weet niet waar te beginnen? Bedenk je dan eens welke sporten je vroeger leuk vond om te doen of kijk eens bij de plaatselijke sportschool wat zij voor lessen te bieden hebben.
  4. Kijk Youtube work outs en voer ze thuis uit. Je hoeft er niet de deur voor uit en de keuze is reuze: van 5 min tot een uur.
  5. Neem je gezin, vrienden, vriendinnen of collega’s mee op sleeptouw. Van nature vinden we het ten eerste fijn om buiten te zijn in de natuur en als je met elkaar kletst is het alleen maar gezelliger.
  6. Pak het huishouden aan. De vaatwasser uitpakken, stofzuigen, schoonmaken.. Je bent in beweging en dat is hetgeen dat telt ;-).

Mocht je een lichamelijke beperking hebben, kijk dan naar de dingen die wel mogelijk zijn. Bijvoorbeeld bij een beperking aan de benen, kan gekeken worden wat er met de armen gedaan worden of andersom. Het is zonde om naar de negatieve kanten te kijken. Positiviteit geeft je meer energie en meer mogelijkheden!

Wil je meer inspiratie op doen over voldoende bewegen? Bekijk dan mijn YouTube video.